Bortglömda grisar och kaninparning

Nu måste jag väl ändå be om ursäkt på mina bara knän. Jag har glömt bort att skriva om griskultingarna. Efter att vi försökt i 6 år så fick vi äntligen griskultingar.

På morgonen den 14 november när pappa kom ut så låg det två små grisbebisar nerbäddade i halmen bredvid mamma Pyret. Det var en hona och en hanne. Honan kallar vi Molly och hannen Valle. Tyvärr så fick vi ta bort Valle för ett tag sen. Detta eftersom han inte åt av den vanliga maten och han kunde inte gå kvar hos mamman. Så nu finns han på Andra Sidan Regnbågsbron.

Men sen till det roliga igen. Dagen efter, den 15, så låg det helt plötsligt tre grisar där bredvid Pyret. Det hade fötts en liten flicka till. Henne kallar vi Milly.

Av Milly och Molly så är Milly den som gärna vill bli klappad. Molly är gärna framme och luktar, men bli klappad vill hon inte. Då springer hon iväg. Till skillnad från andra grisar så klättrar Milly och Molly gärna upp i knäet när man sitter ner. Hittills har ingen av dom lagt sig ner, men dom klättrar omkring och nosar.

Något av det mest spännande som finns är när man kommer in med och snö på kläderna och stövlarna. Det skall busungarna med en gång äta upp.

När jag får tid till det och vi fått hem en bra sele så kommer jag börja lära Milly att gå i sele. Det är lite svårare än att få en kanin att gå i sele. En gris skriker om man håller fast den är mer misstänksam. Selen på en gris måste man ta på framifrån.
Här kommer några bilder:

Pyret med kultingarna när dom är fyra och tre dagar.

Pappa Kålle som tycker att det är jättespännande med skor och stövlar.

Milly med vit svanstipp

Misstänksamma Molly som har vitt på frambenen.





Igår och idag så har vi parat kaniner. Om ni inte förstår det så står hannen först. Hoppe+Roxane, Prasselqvist+Arwen, Ferri+Irja, Santos(lånad hane)+Bellatrix och Aravis, Lucifer+Sunniva och SolAngelica.

Jag lägger ut bilder när ungarna kommit.

Av kaninerna så är Hoppe, Roxane och Prassel mina hoppkaniner. Dom kan ni läsa om på http://ungesmisskanin.cybersite.se.

Nu skall jag lägga upp bilder på Lille-Fot på den andra bloggen, punoy.

Kommentarer
Postat av: Tess

Vilka sötnosar griskultingarna är. Tråkigt att höra att lillpojken inte kom igång, men som du skrev han är på "Andra sidan regnbågsbron" nu och har det bra. Har du kommit igång och gå med dom i sele nu när våren snart är här :)

2011-03-24 @ 10:56:34
Postat av: Beatrice

Nej, det har jag inte. Mamma köpte en sele nu i veckan, men jag tror att den kommer va för stor:(

Länken i kommentaren är till punoy. I inlägget står länken till min hemsida.

2011-03-27 @ 14:47:30
URL: http://punoy.blogg.se/
Postat av: Beatrice

Nu har vi sele till dom:)

2011-04-02 @ 13:49:14
URL: http://ungesmisskanin.cybersite.nu
Postat av: Beatrice

Vi har fått två kullar med ungar. Sätter in bilder när jag får tid. Det kan dröja ett tag.

2011-05-07 @ 15:58:35
URL: http://punoy.blogg.se/
Postat av: Elin

He he, här var det lite dött :P

2011-07-05 @ 16:51:35
URL: http://starsbilder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0