Surprise!

Igår kväll så skulle mamma och pappa iväg och hämta en araucanatupp. När dom var iväg kom jag på att jag kunde göra en rabarberpaj och överraska dem med det. Mamma hade några dagar tidigare pratat om att hon ville ha det. Jag letade fram ett recept på det och eftersom jag definitivt inte är bra på att baka så följde jag receptet till punkt och pricka.

Eftersom jag var ganska stressad och inte tänkte på att ta med måttet som jag mätte upp rabarbern i så fick jag springa ut och in 3 ggr. Vi har egen rabarber kanske ni förstår. Allt gick faktiskt för en gångs skull bra. Självklart glömde jag att sätta på ugnen, men den blev tillräckligt varm innan pajen skulle in i ugnen.

När mamma och pappa kom in så blev dom jätteglada. Dom hade köpt med sig glass hem så vi åt rabarberpaj med glass. Jag tänkte att jag skulle skriva upp receptet:

Smuldeg:
Ugnstemperatur 225 grader
2 dl vetemjöl
1 msk strösocker
100 g margarin

Lägg mjöl och socker i en skål. Finfördela fettet i mjölet med fingrarna eller med gaffel till en grynig massa. Fettet bör inte vara för mjukt.
Förbered fyllningen. Lägg den i en ugnssäker form eller i ett djupt fat.
Strö smuldegen över frukt eller bär. Grädda i mitten av ugnen.


Rabarber:
500 g rabarber
1-1½ dl strösocker
1 msk potatismjöl

Skölj rabarbern och skala den eventuellt. Skär den i tunna skivor. Varva ner rabarbern med socker och potatismjöl i formen.
Strö över smuldegen.
Grädda pajen mitt i ugnen i ca 20-25 min.
Servera ljumen med vaniljglass, vaniljsås eller grädde. Personligen tycker jag att det är godast med vaniljglass.

Jag märkte det nu när jag läste igenom receptet att jag inte alls följde det till punkt och pricka. Jag blandade inte ihop smeten med händerna utan använde istället maskin. Jag hoppas att ni testar att baka den här pajen och skriver vad ni tycker om den.

Kommentarer
Postat av: Anonym

HMMMMMMM det var JÄTTEGOTT med rabarberpaj.

Det är något särskilt med att få paj på färska rabarber eller andra bär och frukter. Även om vi har sådant i frysen och kan äta det även under vintern. Färskt är ändå alltid bäst.

TUSEN TACK BEATRICE FÖR GOD PAJ.

2010-05-14 @ 23:44:41
Postat av: Nora

Rabarberpaj är gott!

Man kanske ska ta och testa och baka det själv någon gång...

/Nora, www.hundochkanin.cybersite.nu

2010-05-15 @ 18:33:15
Postat av: Nora

Nu har jag bakat rabarberpajen!

Den var väldigt god, och dessutom väldigt enkel att baka. Vi åt den med vaniljsås till, jag tycker också att det är godast med glass till. Men vi hade ingen glass, så jag fick ta vaniljsås men det blev också gott! Vi har också egen rabarber, eller rättare sagt våran granne, men vi får plocka nästan hur mycket vi vill!

Tack för receptet.

/Nora, www.hundochkanin.cybersite.nu

2010-05-17 @ 09:31:54
Postat av: Beatrice

Va kul att du bakade den och tyckte att den var god. Den är ju väldigt enkel att baka. Det är härligt att bara kunna gå ut och plocka lite rabarber utan att behöva tänka på om man har det hemma. Lisa tyckte det var jättehäftigt när jag berättade att jag bara kunde gå ut och plocka det:)

2010-05-17 @ 19:40:28
URL: http://ungesmisskanin.cybersite.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0